Allt för att synas på vägen

Uppdaterad


För alla som jobbar längs väg är ordentlig varningsbelysning avgörande för säkerheten. Thomas Ström, verkstadsansvarig och bärgare på Viking Bärgningstjänst i Uppsala, har koll på hur man utrustar ett fordon så att det inte går att missa.

Viking Bärgningstjänst i Uppsala täcker in ett relativt stort geografiskt område. En arbetsstyrka på nio man med sex fordon bärgar i större delen av Uppland, ner mot Arlanda, samt en bit in i Västmanland. Thomas Ström är verkstadsansvarig, men jobbar även själv med bärgning. När vi talar med honom i mitten av december 2016 står han i begrepp att utrusta ett nytt fordon – en Volvo har köpts in för att göra flottan lite mer miljöanpassad. En viktig säkerhetsdetalj är varningsbelysningen från Award. För Thomas råder ingen tvekan om vad som är avgörande när det gäller denna.

– Oavsett om det gäller bärgare eller anläggningsfordon måste man synas riktigt bra på långt håll. Problemet för alla som arbetar utefter väg i dag är den dåliga respekten många förare visar. Just kring varningsbelysning tror jag att en del av förklaringen är att det har blivit lite för mycket av blixtljus överallt numera. Till och med cyklister använder blinkande lyktor, säger han.

Bort från monoton varning

Att synas bra är a och o, med andra ord. Thomas tycker inte att man ska vara alltför orolig för att blända någon, hellre det än att folk inte ser dig när du jobbar ute på vägen


Att synas på väg är A och O.


– Man vill också bort från det monotona, att belysningen bara blinkar av och på. Nu finns det jättebra möjligheter att programmera in olika mönster som bryter av mot varandra. Jag försöker använda alla olika funktioner och få till det där random-stuket eftersom det ökar chansen att andra på vägarna uppmärksammar dig, säger han.

Ytterligare en strategi för att öka synligheten är att montera varningsljus på olika höjd på fordonet.


– Belysningen måste sitta på två−tre olika höjder. Folk ser ofta inte rampen på taket, de tittar helt enkelt inte däruppe. Sedan beror det ju på utformningen av de enskilda fordonen var och i vilka höjder det går att sätta belysningen. Det får man titta på från fall till fall. Det viktiga är att sätta lamporna på flera höjder.

Enbart LED för varningsbelysning

Den specifika lösning som Thomas väljer för varningsbelysning kan skilja sig mycket åt för olika bärgningsfordon, men vissa saker är gemensamma.

– Man ska absolut ha belysning som är monterad fast och det är förstås viktigt att lamporna är vattentåliga. Det som oftast ger problem är att vatten kommer in i elektroniken. Sedan är det i dag enbart LED som gäller eftersom de drar så mycket mindre ström, säger han.

I praktiken styr ofta priset, vilket är en utmaning då det som Thomas uttrycker det finns en hel del ”Kina-grejor” på marknaden.

– De brukar inte funka särskilt länge. För mig är hållbarheten viktig. Man ska inte behöva byta belysning särskilt ofta. Men det går att hitta bra kvalitet till ett bra pris.

THOMAS SJU TIPS FÖR BRA VARNINGSBELYSNING

  1. Det viktigaste är att synas riktigt bra på långt håll, oroa dig inte för att blända någon. 
  2. Utnyttja de funktioner som finns för att växla mönster och bryta av monotont blinkande. 
  3. Montera varningsljusen på två−tre olika höjder på fordonet för att öka synligheten. 
  4. Anpassa lösningen efter det specifika fordonet. 
  5. Använd endast fast monterad belysning. Se till att belysningen är vattentålig. 
  6. I dag är det LED som gäller, men köper man för billigt håller utrustningen inte så länge.

Om Thomas Ström

Gör: Verkstadsansvarig och bärgare på Viking Bärgningstjänst i Uppsala.

I jobbgaraget: Två Scania tungbilar varav en med flak, två Volvo FL6:or, en Iveco-bärgare och en Chevrolet-garagebärgare.

Extrajobb: Viking har ett separat systerbolag som bedriver entreprenörsverksamhet, där man gräver ner fiber, markbereder och dylikt.

Roligaste bärgningen: ”Det var när vi fiskade upp en bil från Sunnerstabacken. En ung kille som just hade tagit körkort körde polarna nerför skidbacken i pappas V70, men hade inte funderat så mycket på hur han skulle ta sig upp igen.”

Det säger regelverket

  • Varningslykta ska finnas på väghållningsfordon. Varningslykta ska kunna upptäckas från alla riktningar i alla situationer och ska användas när fordonet utgör hinder eller fara för trafikant.
  • Varningslykta fordon ska ha färg: C gul 1, ljusstyrka och klass: ECE R65, Kategori T alternativt X.
  • Vid backning ska fordonet vara utrustat med två lågt placerade lyktor med orangegult ljus baktill på fordonet som endast får användas vid backning. De ska kunna upptäckas på minst 50 meters avstånd.
  • Lykta för backvarning ska ha färg: C gul 1, ljusstyrka och klass: ECE R65, Kategori X Klass 2.
  • Samtliga lyktor som används vid vägarbete ska vara godkända enligt EN 12352, EN 12368, EN 12966 eller motsvarande ny EN-standard.
  • För de lyktor som omfattas av krav på dimningsfunktion gäller att ljusstyrkan på lyktan ska ändras automatiskt vid övergång från dagsljus till mörker. 


Läs mer på trafikverket.se och msb.se.

Guide taggad med: safetyfirst
warning Created with Sketch.